Je klachten in 7 stappen transformeren tot inzichten

Afgelopen weekend deed ik de workshop Self Created Health. Het is een onderdeel van Quantum Touch, een methode van genezen met je handen en met energie, ontworpen door Richard Gordon. Ik volg de opleiding tot Quantum Coach en deze workshop is een waardevolle aanvulling op het werken met je handen. Als dat namelijk niet voldoende blijkt te doen, kan het zijn dat je wat dieper moet graven. En dat leer je in deze workshop: de emotionele oorzaak achter een fysieke klacht opzoeken. De methode om dit te doen bestaat uit 7 stappen.

Stap 1: Ontdekken

Deze stap bevat vragen om een beter zicht te krijgen op de klacht en op de emoties die hij oproept. De antwoorden schrijf je letterlijk op. In de antwoorden zitten aanwijzingen verborgen over de oorzaak. Je gaat altijd op zoek naar een specifieke situatie met een specifiek persoon. Je leest de woorden terug voor de cliënt (of voor jezelf als je zelfonderzoek doet) en die kijkt welke beelden, associaties of herinneringen er opkomen zonder erover na te denken.

Zeer bekende thema’s

Zelf heb ik sinds kort last van lage rugpijn en de emoties die dat oproept, zijn: vastzitten, verkramping en machteloosheid. Toen ik die woorden een paar keer hoorde, deden ze me plotseling denken aan de periode rond mijn ontslag, vijf jaar geleden. Ik nam het niet serieus omdat die situatie van vijf jaar geleden niets te maken leek te hebben met mijn huidige rugpijn. Maar toen kwam ik erachter dat ik een paar weken geleden in een situatie zat die daar gevoelsmatig mee overeenkwam. Daarna was mijn rugpijn begonnen. En als ik terugkijk op mijn leven, dan zijn stagnatie en onmacht zeer bekende thema’s. In mijn geval werden die getriggerd door hoe mijn voormalige werkgever destijds met mij omging, waardoor ik ontslag nam. De werkgever en mijn ontslag, dat waren mijn specifieke persoon en gebeurtenis. Alleen al door dit te herkennen, werd mijn pijn minder.

Soms verdwijnt een klacht als sneeuw voor de zon in dit stadium. Je hebt de boodschap van je lichaam begrepen, dus het hoeft niet meer aan de bel te trekken door jou pijn of spanning te bezorgen. De boodschap is altijd: hier zit iets dat aandacht nodig heeft en gevoeld en begrepen wil worden. Om daarna opgelost, losgelaten te kunnen worden.

Stap 2: Loslaten

De workshop biedt technieken om de verschillende emoties los te laten. Boosheid loslaten vereist een andere aanpak dan bijvoorbeeld schaamte. Maar dit terzijde. Als je de specifieke persoon en situatie hebt achterhaald, ga je een korte brief schrijven naar die persoon. Die brief is voor jezelf bedoeld en niet om op te sturen. Je schrijft hem helemaal in de verwijtende vorm. Terwijl wij altijd leren dat je het bij jezelf moet houden, moet je nu de ander aansprakelijk stellen voor jouw pijn. Elk zin moet beginnen met: jij. Heel bevrijdend om te doen.

Stap 3: Inzicht

Vervolgens kies je de zin uit je brief die je het meest aanspreekt en je gaat de verwijten transformeren tot een inzicht. Dat doe je door het op jezelf te betrekken en naar de tegenwoordige tijd te veranderen. Zo schreef ik: jij hebt mij niet serieus genomen. Die zin werd: ik neem mezelf niet serieus. Je vraagt dan aan de cliënt (of jezelf) of die dit herkent en dat is eigenlijk altijd het geval. Dat is het cadeautje, het inzicht waarmee je je verwijten kunt loslaten en naar je eigen verantwoordelijkheid kunt kijken.

Het verleden kun je niet veranderen, dat is duidelijk, maar je kunt er wel iets aan doen dat je jezelf in het heden nog steeds slecht behandelt. En dat kun je pas als je je ervan bewust bent dat je dit doet.

Stap 4: Berouw

Je neemt de tijd om te voelen dat je jezelf zoveel pijn hebt gedaan. Soms al heel erg lang. Je voelt spijt en oprecht berouw. Je voelt het zo sterk mogelijk. Je neemt je verantwoordelijkheid voor wat je jezelf hebt aangedaan.

Stap 5: Vergeving

Nu je hebt ontdekt dat je het gedrag van de ander hebt overgenomen naar jezelf toe, kun je jezelf gaan vergeven hiervoor. Dat doe je door een spiegel te pakken en jezelf een Hooponopono behandeling te geven (Sjamanistische methode uit Hawaï). Die bestaat uit de zinnen:

  1. Het spijt me
  2. Vergeef me alsjeblieft
  3. Ik hou van je
  4. Dankjewel

Je zegt dit gedurende vijf minuten tegen je spiegelbeeld en laat in gedachte jouw spiegelbeeld hierop antwoorden met dezelfde zinnen.

Stap 6: Liefde voor jezelf

Vul jezelf met liefde. Blijf de woorden ‘ik hou van jou’ herhalen. Je vult daarmee het deel van jezelf dat als onvergeeflijk voelde, met liefde. Neem ook nu weer de tijd om dit helemaal door te laten dringen tot in de kern van je wezen.

Stap 7: Grotere liefde voor jezelf

Je laat dit gevoel steeds sterker worden, overweldigend zelfs. Het wordt alsmaar dieper en uitgebreider totdat je voelt dat je één en al liefde voor jezelf bent. Zelf ervoer ik net als de meeste mensen eerst wat ongemak tijdens de oefening met de spiegel, en de neiging om kritisch naar mezelf te kijken. Maar toen ik er rustig mee door bleef gaan, bekroop me gaandeweg een diep gevoel van ontspanning, opluchting en vrede. Ik moest daarna langdurig geeuwen. De meeste cursisten kwamen terug van deze oefening met een milde uitdrukking of een liefdevolle glimlach op hun gezicht. Het zag ernaar uit dat we de bedoeling van de workshop hadden ervaren: het transformeren van vastzittende emoties naar liefde voor onszelf.

Heb je interesse? Opgeven voor de workshop kan via deze website.

Leave a Reply